Kussen met klanten scoort

Kussen met klanten scoort

Nee, natuurlijk bedoel ik dat niet letterlijk. (Tenzij je dienstverlenend bent in de erotische sector, moet je vooral je klanten niet kussen.) Je bent vast nieuwsgierig naar wat ik dan wel bedoel. Mijn kop slaat niet helemaal nergens op.

Eigenlijk had ik moet zeggen: kus voor klanten scoort. Dat is een meer letterlijke vertaling van waar ik het over wil hebben: kiss for clients to be effective.

Kiss staat voor: Keep it short and simple. ‘Short and simple’ scoort zeker (ook) bij slimme mensen.

 

Jip-en-Janneketaal

In mijn werk heb ik vaak te maken met hele slimme vaktechnische specialisten die veel kennis hebben van cijfers, wetten en regelgeving. Daar hebben ze lang op gestudeerd. Dat willen ze graag laten zien.

Ook houden deze mensen van zekerheid. En het uitsluiten van risico’s. Dus schrijven ze ingewikkelde teksten met uitgebreide onderbouwingen (lees: veel jargon en bijzinnen).

Ze denken helaas dat een simpele tekst hun kennis en de intelligentie van de lezer tekort doet.

Een collega zei ooit: “Mijn artikel is geschreven voor CFO’s. Die snappen echt wel wat er staat. Die hoef je niet in Jip-en-Janneketaal aan te spreken.”

Allereerst hekel ik de term ‘Jip-en-Janneketaal’. Laten we die voor eens en altijd uitbannen. Het wekt precies de verkeerde associatie op. Kort en krachtig is namelijk alles behalve kinderachtig. Daarbij wil de intelligentie van de lezer niet zeggen dat hij van ingewikkelde teksten houdt. ‘Short and simple’ scoort zeker (ook) bij slimme mensen.

Waarom moet je het zeker (ook) bij slimme (en vaak drukke mensen, zoals CFO’s) ‘short and simple’ houden?

 

Omdat het respectloos en arrogant is om het niet te doen

Als je geen moeite doet om je boodschap kort en to-the-point te verwoorden, verwacht je dus wel van je lezer dat hij moeite (en tijd) neemt om jouw hele artikel te lezen. Nou, wake-up call: dan sla je de plank mis. Alleen al uit respect voor de drukke agenda en dus de aandacht van je lezer: kiss!

 

Omdat het effectief is

We worden dagelijks overspoeld met informatie en onze concentratieboog is beperkt. Zeker wanneer het om online artikelen gaat, wil de lezer zo snel mogelijk kunnen  bepalen of de informatie voor hem relevant is en wat het hem oplevert. Wil je dat jouw artikel gelezen wordt en zelfs een actie ontlokt: kiss!

 

Omdat je er zelf slimmer door lijkt

De kracht van de expert ligt in de capaciteit om de materie duidelijk en begrijpelijk over te brengen. Einstein zei: “Als je het niet simpel kan uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg.” Dus, wil je overkomen en gewaardeerd worden als een echte expert: kiss!

 

Kortom: wil je die slimme expert zijn die echt contact maakt met zijn lezer? Keep it short and simple!
Dan weet je (bijna) zeker dat je kunt verleiden met je artikel.

 

En in tegenstelling tot wat de uitdrukking misschien doet vermoeden, zijn ‘short and simple’ teksten allesbehalve kort en simpel. Een korte effectieve tekst schrijven kost tijd en kunde. Meer dan een lange tekst.

Je moet in staat zijn de vaktechnische inhoud te begrijpen, te vertalen naar de lezer en ten slotte terug te brengen tot de echte essentie.

En daar heb ik dan voor gestudeerd en op geoefend. Dus, vind je het lastig? Schroom dan niet om mijn hulp in te schakelen. (Je kunt tenslotte niet overal goed in zijn, toch? ;-))

Foto: ‘Famous WWII kiss’ – Victor Jorgensen/AP