Blok je agenda en boost je creativiteit!

Blok je agenda en boost je creativiteit: 5 tips

Ik start mijn maandagen altijd rustig op (of eerlijk gezegd probeer ik dat alle ochtenden te doen). Ik plan geen afspraken meteen in de ochtend. Sterker nog, op maandag blok ik zelfs de eerste paar uur. Ik startte daarmee in een tijd dat ik te veel op mijn bord had liggen en voor mezelf de tijd moest creëren om focus en prioriteiten aan te brengen voor de komende week. En eigenlijk is dit erin gebleven, ook als ik het minder druk heb.

Ik geef mezelf de rust en ruimte om door mijn mail te gaan, maar vooral ook om even dat interessante artikel te lezen en inspiratie op te doen. Op die manier start ik de week niet met de ‘last’ van een drukke agenda, maar met overzicht en frisse inzichten.

Zo ook deze maandag waardoor ik in mijn tijdlijn de column van Ben Tiggelaar (ik ben fan!) zag: ‘Zo word je creatief als Disney‘. Hij sprak voormalig Vice President Creativity and Innovation van Disney, Duncan Wardle. Hij zegt dat creativiteit essentieel als je wilt innoveren.

Creativiteit is de # 1 succesfactor

Een paar weken geleden was ik met mijn IKONS-collega’s op OnBrand waar Andi Davids – Strategic Director van Jones Knowles Ritchie (Burger King, Dunkin’ Donuts, Domino’s, Budweizer, Heinz…) – hetzelfde verkondigde: “Creativiteit is de #1 succesfactor voor bedrijven.”

Creativiteit moet ruimte krijgen en aanwezig zijn in de hele organisatie. Niet alleen binnen de afdeling Research & Development of Marketing & Communicatie. Het is geen discipline, maar een manier van werken en denken. (Ze schreef er ook een artikel over.)

Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker wanneer we allemaal druk zijn met de ‘ratrace’ van whatever doelstellingen we moeten halen, onze mailbox overstroomt en collega’s stuk voor stuk opgebrand raken.

Hoe boost je creativiteit?

Ben deelt de ‘toolbox’ van Disney die je kunt toepassen in overleggen, brainstorms en afdelingen binnen je organisatie. Supertips. Ik houd ervan! Vooral de ‘What if’-methode. Hoe leuk is die?

Maar je hoeft natuurlijk niet altijd je hele team, afdeling of organisatie te betrekken. Begin bij jezelf en jouw eigen creativiteit. En steek daar anderen mee aan!

En ja, daar moet je tijd en ruimte voor maken…

Dus deel ik graag een paar van mijn tips:

# 1 Laat je inspireren door anderen

Misschien wel de makkelijkste manier om op nieuwe ideeën te komen, is door je te verdiepen in anderen. We zeggen niet voor niets: beter goed gejat, dan slecht bedacht. We leven in een wereld waar al zo veel bestaat, gedaan is en gedeeld wordt.

Dus kijk om je heen. Wat vind jij te gek? Wat verrast je? Of wat juist niet? Probeer daarbij vooral buiten de kaders van jouw eigen product of business te denken. Wat al gedaan is voor de een, kan nieuw zijn voor de ander.

# 2 Laat los

Loop je vast in een creatief proces, laat het dan letterlijk even los. Ga iets heel anders doen. Het liefst iets waarbij je je hoofd even helemaal leeg kunt maken. Net zoals er in een volle kast geen nieuwe spullen passen, is er in een vol hoofd geen ruimte voor nieuwe ideeën.

Dus doe wat voor jou werkt! Maak een (bos)wandeling. Zet de radio harder en dans jezelf lekker los (ja hoor, dat kan best op kantoor). Daag je collega’s uit voor een tafelvoetbal-match. Ga sporten. Mediteer een minuutje of tien. En pak daarna de draad weer op.

# 3 Ga je vervelen

Het ultieme loslaten is vervelen. Tegenwoordig zijn we continu bezig. Zijn we niet aan het werk, dan zijn we sporten. Na het sporten, moeten we borrelen. Op het werk sluiten we het ene overleg af voor het andere. In het weekend doen we nog een kookworkshop en moeten we dat ene boek nog uitlezen. En als we dan even niks moeten, dan Netflixen we. Je wilt tenslotte tijdens de lunch kunnen meepraten over die Spaanse bankroof. Tussendoor scrollen we nog door onze socials.

Ga net als vroeger, gewoon eens lekker op de bank, op bed, in de tuin of het park hangen. Doe verder helemaal niks en laat je fantasie maar gaan. Droom erop los.

# 4 Go crazy!

We zijn vaak geneigd om in beperkingen te denken, zeker als er kaders en budgetten zijn om rekening mee te houden. Daardoor schieten we nieuwe ideeën vaak al bij voorbaat af. “Dat kost vast te veel.” “Dat past niet bij ons merk.” “Dat krijgen we toch niet voor elkaar.” Je hoort het jezelf denken of je collega zeggen, niet? Resultaat is dat je eigenlijk met meer van hetzelfde komt.

Wil je dit kaderdenken doorbreken? Doe dan eens gek! Ga er vanuit dat niets te gek is tijdens een brainstorm. Alles mag en alles kan. Schrijf alle wilde ideeën op en bekijk vervolgens welke elementen of aspecten vertaald kunnen worden naar een haalbaar idee.

# 5 Doe meer met minder

Het tegenovergestelde werkt ook. In plaats van in onbeperkte mogelijkheden te denken, leg je jezelf beperkingen op. Wat zou je kunnen doen, als je het met de helft van je budget zou moeten doen? Of zelfs kosteloos? Wat krijg je vandaag voor elkaar? Huur je normaal gesproken een bureau in?

Kijk dan eens wat je zelf kan doen of wat je door collega’s kunt laten doen. Binnen je organisatie zijn waarschijnlijk al veel ideeën, talenten, kwaliteiten en initiatieven te vinden. De ervaring is dat de betrokkenheid en dus het succes van een actie bovendien groter is als eigen mensen er een aandeel in hebben.

“Logic will get you from A to B, imagination will get you anywhere.”

Albert Einstein

Kan ik jouw organisatie vooruit helpen met mijn creativiteit? Ik kom graag eens kennismaken!

Dit blog heb ik geschreven vanuit mijn rol als interimprofessional voor IKONS.