Communicatie

Arbeidsmarktcommunicatie: medewerkers zijn de beste ambassadeurs

Edwin Vlems, inbound marketing goeroe, vertelde bij IKONS zijn specialisme. Door het delen van relevante kennis, kun je zorgen dat potentiële klanten jouw bedrijf vinden als geschikte partij.

Doe je dit door medewerkers zelf aan het woord te laten, dan ben je als bedrijf bovendien geloofwaardiger. In een wereld gedomineerd door social media die steeds transparanter wordt, moet je je niet meer achter een logo (lees: marketingafdeling) willen verschuilen. Je eigen medewerkers inzetten als ‘marketinginstrument’ noemen we employee advocacy.

Employee advocacy werkt niet alleen voor het aantrekken van klanten. Je kunt het ook uitstekend inzetten om nieuwe mensen te werven. Je medewerkers zijn de beste ambassadeurs. Zij kunnen uit eigen ervaring vertellen hoe het is om bij jullie te werken. Waar waren ze naar op zoek? Wat was hun motivatie om voor jullie te kiezen? Hoe ervaren zij de bedrijfscultuur?

Potentiële medewerkers zijn net als jij

Hoe gaan potentiële medewerkers op zoek naar een nieuwe job? Nou, niet anders dan dat jij dat zelf waarschijnlijk zou doen. Via je eigen netwerk, zowel offline als online. Je vraagt rond bij familie en vrienden. Je kijkt op LinkedIn waar studiegenoten werken. En checkt natuurlijk de vacaturebanken. Behalve dat je daarbij op zoekt gaat naar een mogelijke vacature, wil je weten of een bedrijf aansluit bij jouw wensen en eisen. Dat vinden medewerkers misschien wel het allerbelangrijkste. Zeker in de huidige tijd waarin krapte op de arbeidsmarkt hoogtij viert en vooral in de technologiesector waar engineers het voor het kiezen hebben.

Medewerkers als een magneet

Bij TMC, waar ik ruim een jaar als Marketing & Communicatie Manager werkte, is dit eigenlijk altijd al de belangrijkste pijler in de marketingmix geweest. TMC zit in de ‘people business’ binnen de technologiesector: plat gezegd detacheren ze technische professionals binnen deze steeds verder groeiende sector. Het aantrekken van goede mensen is dus essentieel. Zonder people geen business. En dat is precies wat je met inbound marketing op basis van employee advocacy doet: je laat je medewerkers “als een magneet voor je werken”. Op de website van TMC staan zo verhalen van ambassadeurs die door hun enthousiasme een familielid, collega of vriend overtuigden om bij TMC aan boord te komen.

Eerlijk en transparant

Het inzetten van medewerkers als ambassadeurs zorgt voor een eerlijk en transparant beeld van jouw organisatie als werkgever. Mits je daarin ook echt open durft te zijn als organisatie. Geef je mensen de ruimte om hun eigen ervaringen te delen. Maak er geen gelikt marketingpraatje van. “Vaak zijn bedrijven bang dat hun medewerkers niet het gewenste beeld neerzetten of zelfs negatief zijn”, vertelde Edwin. Maar dan onderschat je je mensen echt. De meeste medewerkers voelen zich betrokken bij het bedrijf waar ze werken en vertellen met trots over hun werk. Zeker wanneer je hen een podium geeft. “En vrijwel iedereen beseft dat het ook niet echt een positief beeld van jezelf neerzet, als je je negatief uitlaat over je werkgever”, benadrukt Edwin.

Samen bereik je meer

Een ander groot voordeel van employee advocacy is dat je er veel meer mensen mee bereikt dan je als organisatie zou doen. Bovendien is de kans groter dat je de juiste mensen bereikt. Als individuele medewerkers hun verhaal op LinkedIn delen en dat wordt geliked of verder gedeeld, neemt het bereik exponentieel toe. De meeste mensen hebben tegenwoordig namelijk allemaal meer dan 500 connecties. Daarnaast hebben medewerkers vaak mensen van een vergelijkbaar profiel in hun netwerk: namelijk studiegenoten en oud-collega’s. Die zitten dus in hetzelfde vak en hebben in de regel dezelfde interesses. Dus om nieuwe ‘test engineers’ te vinden, laat TMC een system engineer aan het woord over bijvoorbeeld zijn project en ervaringen met TMC. Dat verhaal deelt hij vervolgens enthousiast met zijn eigen netwerk.

Voor elk budget

En last, but definitely not least, ben je met deze vorm van marketing in staat om met elk budget impact te maken. Heb je niet zo veel te besteden, dan kun je de artikelen in huis maken en je beperken tot een verhaal met foto. Is je budget ruimer, dan kun je een tekstschrijver inhuren voor de interviews of zelfs video’s laten produceren waarin de medewerkers letterlijk aan het woord zijn.

Bij TMC besteden ze de interviews uit omdat ze geen tijd hebben om ze zelf te doen. Persoonlijk vind ik dat wel eens jammer. Verhalen vertellen is namelijk een van de mooiste aspecten van mijn vak. Ik ben ervan overtuigd dat je daarmee als organisatie echt impact kunt maken. Zeker wanneer je daarin een duidelijk rode draad vasthoudt die de kernwaarden van je organisatie verbindt met de behoeften van je doelgroep.

Wil je weten hoe je dat aanpakt? Laten we dan eens sparren!

Dit blog heb ik geschreven vanuit mijn rol als interimprofessional voor IKONS.