Schrijf vooral lekker je eigen teksten. Of niet.


Pas deelde ik op LinkedIn een post van Frankwatching over copywriting. Een zeer gewaardeerde collega uit het vak, beter bekend als Bart Waterschoot, reageerde. Hij vond vooral de opmerking dat je als ondernemer je eigen copy moet schrijven, erg sterk.

En daar ben ik het mee eens. (Ja, ook als copywriter.) Schrijf als ondernemer, expert, professional zoveel mogelijk zelf. Want niemand kent jouw boodschap of product beter dan jijzelf.”

Aarzel daarom vooral niet om voor je blog en op social media je eigen teksten te schrijven over jouw bedrijf, producten, diensten, ervaringen, inspiratie. Dat komt het meest oprecht en geloofwaardig over. Bovendien maak je het zo persoonlijk. Mensen doen tenslotte zaken met mensen.

Als je dat dan doet, heb ik wel een tip voor je:

Schrijf zoveel mogelijk zoals je praat.

Helaas vervallen veel mensen ineens in akelig formeel taalgebruik als ze iets zwart-op-wit zetten. Zo zonde. Je verhaal leest er minder lekker door. Bovendien creëer je afstand tussen jou en de lezer. Hoe voorkomt je dat?

Stel je voor dat je je verhaal live tegen iemand vertelt.

Bijvoorbeeld op een netwerkborrel. Of tegen een vriend op een verjaardag. (Als dat weer kan. Ooit. Post-corona.) Dat is mijn advies.

Hoe zou je het dan brengen? Wat daarbij helpt is om je tekst even weg te leggen nadat je hem hebt geschreven. (Dus niet meteen vol enthousiasme online gooien.) Pak hem een dag later nog eens op en lees hem hardop. Of lees hem voor aan een collega of je partner. Zeker weten dat je er dan zinnen uithaalt waarover je struikelt of die niet helder zijn.

Oefening baart kunst

Verder geldt dat schrijven een vaardigheid is, die je kunt trainen. Talent helpt. Maar ook mensen met aanleg voor taal en tekst (ik, zei de gek), hebben hun vaardigheden moeten oefenen. Hoe meer je het doet, hoe makkelijker je schrijft en hoe beter je teksten worden. Zeker wanneer je feedback vraagt en kritisch naar je eigen werk blijft kijken.

En daar hebben we dan ook meteen een belangrijk voordeel te pakken van een ‘professioneel’ schrijver:

Een copywriter is dagelijks bezig met schrijven.

En heeft al heel veel oefening en feedback gehad. Ik heb inmiddels een scherp oog ontwikkeld voor lijdende zinnen (die met ‘worden’ + voltooid deelwoord). Ik weet welke stijlregels je best af en toe aan je laars mag lappen en welke niet. Die knipperende cursor op dat blanco document, brengt mij niet van mijn stuk. En een maximaal aantal woorden of strakke deadline zet mij alleen maar op scherp.

Teksten die raken

Een andere pluspunt is dat ik als communicatiespecialist en copywriter geleerd heb om met de pet van de klant op de stoel van de ondernemer te zitten. Met jouw doelen in het achterhoofd, verplaats ik me in die klant. Ik voorkom dus dat je te veel jargon gebruikt. (Je hebt zelf vaak niet in de gaten dat je dat namelijk doet.) Ik zet de juiste toon zodat jouw klant zich aangesproken voelt. Zo weet je zeker dat je teksten raken.

Toch een copywriter

Dus wanneer geef je die (symbolische) pen (we typen tenslotte) dan toch uit handen?

  • Als je twijfelt over jouw eigen tekst, kun je altijd een copywriter laten redigeren.
  • Als je de tijd niet kunt vinden of wil maken om zelf blogs te schrijven, kun je een copywriter als ghostblogger aan het werk zetten.
  • Als je juist een ander perspectief wil weergeven, zorgt een tekstschrijver voor een frisse blik.
  • Als je een eerlijk referentieverhaal van de klant belangrijk vindt, heeft een externe schrijver een onafhankelijk luisterend oor.
  • Als je kosten maakt voor je uiting (brochure, magazine), investeer dan ook in kwalitatieve inhoud.