Schrijftips

Schrijf vooral lekker je eigen teksten

Aan een professionele copywriter of schrijver inhuren, hangt een prijskaartje. De een wat goedkoper dan de ander. Afhankelijk van je wensen en degene die je inhuurt. Een bureau kost waarschijnlijk meer dan een freelancer. En ook daarbinnen is er prijs- én kwaliteitsverschil.

Ik begrijp dat als je een kleine of beginnende ondernemer bent of een stichting of organsatie met een kleiner budget, dat iemand inhuren voor je verhaal, artikel of blog een behoorlijke investering kan zijn. Je hoeft ook zeker niet voor iedere tekst een professionele copywriter in te huren.

Jij weet zelf het best waar je het over hebben wil. Je kent je klanten en hun vragen. En je kent je eigen product of dienst. Aarzel daarom vooral niet om voor je blog en op social media je eigen teksten te schrijven over jouw bedrijf, producten, diensten, ervaringen, inspiratie. Dat komt het meest oprecht en geloofwaardig over. Bovendien maak je het zo persoonlijk. Mensen doen tenslotte zaken met mensen.

Als je dat dan doet, heb ik wel een tip voor je:

Schrijf zoveel mogelijk zoals je praat.

Helaas vervallen veel mensen ineens in akelig formeel taalgebruik als ze iets zwart-op-wit zetten. Zo zonde. Je verhaal leest er minder lekker door. Bovendien creëer je afstand tussen jou en de lezer. Hoe voorkomt je dat?

Stel je voor dat je je verhaal live tegen iemand vertelt.

Bijvoorbeeld op een netwerkborrel. Of tegen een vriend op een verjaardag. Dat is mijn advies.

Hoe zou je het dan brengen? Wat daarbij helpt is om je tekst even weg te leggen nadat je hem hebt geschreven. (Dus niet meteen vol enthousiasme online gooien.) Pak hem een dag later nog eens op en lees hem hardop. Of lees hem voor aan een collega of je partner. Zeker weten dat je er dan zinnen uithaalt waarover je struikelt of die niet helder zijn.

Oefening baart kunst

Verder geldt dat schrijven een vaardigheid is, die je kunt trainen. Talent helpt. Maar ook mensen met aanleg voor taal en tekst (ik, zei de gek), hebben hun vaardigheden moeten oefenen. Hoe meer je het doet, hoe makkelijker je schrijft en hoe beter je teksten worden. Zeker wanneer je feedback vraagt en kritisch naar je eigen werk blijft kijken.

En daar hebben we dan ook meteen een belangrijk voordeel te pakken van een ‘professioneel’ schrijver:

een copywriter is dagelijks bezig met schrijven.

En heeft al heel veel oefening en feedback gehad. Ik heb inmiddels een scherp oog ontwikkeld voor lijdende zinnen (die met ‘worden’ + voltooid deelwoord). Ik weet welke stijlregels je best af en toe aan je laars mag lappen en welke niet. Die knipperende cursor op dat blanco document, brengt mij niet van mijn stuk. En een maximaal aantal woorden of strakke deadline zet mij alleen maar op scherp.

Dubbelrol

Een andere pluspunt is dat ik als communicatieadviseur en copywriter geleerd heb om een dubbelrol te vervullen. Met de pet van de klant, ga ik op jouw stoel zitten. Met jouw doelen in het achterhoofd, verplaats ik me in die klant. Ik voorkom dus dat je te veel jargon gebruikt. (Je hebt zelf vaak niet in de gaten dat je dat namelijk doet.) Ik zet de juiste toon zodat jouw klant zich aangesproken voelt. Zo weet je zeker dat je teksten raken.

Toch een copywriter

Dus wanneer geef je die (symbolische) pen (we typen tenslotte) dan toch uit handen?

  • Als je twijfelt over jouw eigen tekst, kun je altijd een copywriter laten redigeren.
  • Als je juist een ander perspectief wil weergeven, zorgt een tekstschrijver voor een frisse blik.
  • Als je een eerlijk verhaal belangrijk vindt, heeft een externe schrijver een onafhankelijk luisterend oor.
  • Als je er zeker van wil zijn dat je verhaal op de juiste toon wordt verteld zodat je echt impact maakt.
  • Als je kosten maakt voor je uiting (brochure, magazine), investeer dan ook in kwalitatieve inhoud.

Kom je niet aan je eigen teksten toe? Loop je vast? Kan je boodschap scherper? Of zoek je iemand die verhalen op kan halen bij je klanten of cliënten en op de juiste manier kan overbrengen?