Six word story: in zes woorden naar een hoogtepunt
“Schrijven is schrappen,” zei Godfried Bomans ooit. “Ik rust niet voor ik de zin gevonden heb die mijn bedoeling zo nauwkeurig en zo bondig mogelijk weergeeft. De taal is een handschoen die strak om de huid van de boodschap is getrokken. Je moet er een heleboel weggooien, voor je die ene vindt die precies past.”
Dat is wel het moeilijkste wat er is: een tekst terugbrengen naar de kern. Alleen die woorden overlaten die voldoende zijn om weer te geven wat je te vertellen hebt, om te prikkelen of om te overtuigen. Het betekent dat je heel goed moet nadenken over wat je boodschap precies is. Wat wil je overbrengen? Wat wil je bereiken? Welke toon past bij je?
Het betekent ook dat je keuzes moet durven maken. Als tekstschrijver spreek ik vaak opdrachtgevers die in eerste instantie hun hele hebben en houden op papier (of website) willen zien. Hoe vollediger, hoe beter, lijken ze te denken. Maar niet is minder waar. Niet alles kan namelijk even goed zijn of even sterk overkomen. Wanneer je zelf niet kiest wat je essentie of unique selling proposition (usp) is of je daar niet duidelijk over bent, dan leg je het oordeel bij de lezer. Je loopt daarmee het risico dat deze zich geen goed of zelfs een ongewenst beeld kan vormen.
Een goede tekst is dus kort (precies lang genoeg) en krachtig, bevat de juiste woorden en heeft een passende toon. Zo’n tekst bereikt zijn, of beter gezegd jouw doel.
Six word story
Een leuk voorbeeld van een korte en krachtige tekst die toch een heel verhaal vertelt, is een six word story. Ernest Hemingway schreef er ooit een en verkondigde dat het zijn beste verhaal ooit was: “For sale: baby shoes. Never worn.”
Schrijverscollectief Nightwriters schreef er een tijd geleden een wedstrijd voor uit en mede daardoor is de #sixwordstory een hot topic. “Schrijven is schrappen” in zijn meest extreme vorm. Het gaat verder dan een oneliner of een dichtregel; hij moet mysterieus zijn, iets verhullen, spannend zijn of gewoon heel erg scherp”, aldus Kluun. Een ultieme uitdaging voor de creativiteit van iedere schrijver.
Zelf heb ik er ook wel eens enkele verzonnen en een keer of twee heb ik er zelfs een ingestuurd, helaas zonder succes. Maar onlangs bereikte ik echter met mijn zes woorden een heus hoogtepunt. @Nightwriters daagde uit om een stoute variant, de sex word story, te verzinnen. De aanleiding was het verschijnen van de erotische verhalenbundel van debutant Eef Lanoye, die je kon winnen met jouw #sexwordstory. Nu houd ik wel van een beetje spanning, ga ik een creatieve uitdaging niet uit de weg en ben ik verslaafd aan boeken. Dus liet ik mijn fantasie de vrij loop gaan en schrapte al het overbodige. Deze zes woorden zeiden genoeg:
“Vol onbedwingbaar verlangen beklom ze hem.”