Kun jij een mop vertellen?

Als communicatie-enthousiasteling, social mediaverslaafde en informatiejunkie met een passie voor verhalen in vele vormen, laat ik me graag inspireren. Het TED-platform is bijna een onuitputtelijke bron voor wie dan ook in welk onderwerp geïnteresseerd is. De meest uiteenlopende onderwerpen komen voorbij, van de nieuwste technologische ontwikkelingen tot een kind-president die de wereld wil verbeteren. Eén ding hebben alle sprekers van TED-talks gemeen: ze weten hoe ze een verhaal moeten vertellen.

Filmmaker Andrew Stanton (Toy Story, WALL-E) vertelt in zijn ‘talk‘ hoe je een verhaal moet vertellen:

“Een verhaal vertellen is als een mop vertellen. Je moet de clou kennen, het einde,
weten dat alles wat je zegt van de eerste tot de laatste zin naar één doel leidt…”

Wat is jouw clou?

Dit geldt ook voor verhalen die je als ondernemer vertelt. De boodschap die je over wilt brengen aan je relaties. Wat is de kern ervan? Wat wil je ermee bereiken? En vooral wat heb jij je lezer of luisteraar te bieden? Heb je daar al eens goed over nagedacht voordat je een gesprek met een potentiële klant begint of jezelf ‘verkoopt’ op een netwerkbijeenkomst? Wat is jouw clou? En tovert die een lach op het gezicht van je publiek?